Reisblog van Debora

4th of July, Molyvos en het leven hier

Vandaag weer een update over het leven hier in het zonovergoten Lesbos. De laatste dagen was er een hittegolf waardoor het echt ontzettend warm was. Overdag was het meer dan 40 graden en 's avonds koelde het af naar ongeveer 30. Dat betekent een hoop water drinken en zoveel mogelijk uit de zon blijven. Vandaag is het gelukkig minder warm en was het in het kamp goed uit te houden. Omdat het 4 juli is hadden we een Amerikaanse 4th of July party. Op een soort strand met palmbomen hadden we een barbecue, terwijl het heel hard waaide en als toetje heerlijke taarten. Natuurlijk werd de avond afgesloten met vuurwerk.

Gisteren had ik een dag vrij en een huisgenootje ook. Samen met 2 andere meiden hebben we een autootje gehuurd en zijn we naar de andere kant van het eiland gereden. Lesbos klinkt alsof het Texel is, maar het is echt een ontzettend groot eiland en het uitzicht tijdens de rit was prachtig. Het plaatsje waar we heengingen heet Molyvos en daar in de buurt is een "Lifejacket Graveyard", letterlijk een zwemvestenbegraafplaats. Het bestond uit een aantal megagrote hopen zwemvesten die daar gebracht zijn omdat er langs de kust waar de bootjes aankomen te veel lagen. Er lagen ook rubberboten, anti-onderkoelingsfolie, kleding en dekens tussen. Het was zo bizar om te bedenken dat al die zwemvesten ooit door iemand zijn gedragen die met een bootje de oversteek heeft gewaagd. Het zien van kleine zwemvesten en zwembandjes deed me denken aan de kinderen die in het kamp zijn. Ook zij hebben eens in zo'n bootje gezeten en de levensgevaarlijke tocht gemaakt. Helaas mag ik in het kamp geen foto´s maken, maar bij de Lifejacket Graveyard natuurlijk wel, deze foto´s kan je hier zien: http://debaro.reismee.nl/fotos/2409173/lifejacket-graveyard/

Zondagochtend ben ik samen met een aantal huisgenootjes naar een kerk tussen Mytlilini en het kamp geweest waar bijna alle vrijwilligers van Eurorelief en ook christenen die in in het kamp wonen heengaan. Het was heel bijzonder om zo een te zijn met alle mensen uit zoveel landen en met zoveel verschillende achtergronden en verhalen. Ik heb ervan genoten!

´s Avonds had ik dienst in het kamp en heb ik een poort bewaakt waar gezinnen achter wonen. Alleen mensen met een bepaalde kaart mochten naar binnen en omdat het avond werd, koelde het af en kwam het kamp tot leven. De kinderen kwamen naar buiten, de mensen gaan buiten koffiedrinken, praten, voetballen en wandelen. Er waren zoveel kinderen en ondanks dat je ze niet verstaat is het zo geweldig om ze om me heen te hebben. Ik heb 8 uur bij die poort doorgebracht maar ik heb zo erg genoten!

Het leven hier in ons appartementje is ook echt geweldig. Momenteel heb ik 5 huisgenootjes, 1 ander Nederlands meisje, 1 uit Engeland, 2 uit de USA en eentje origineel uit Mexico. Met elkaar hebben we het ontzettend gezellig. We hebben vaak tegelijk dienst en dan rijden we met elkaar in een busje naar het kamp, terwijl we halverwege nog 2 andere meiden uit de USA ophalen. We hebben ontzettend veel lol met elkaar en het voelt sinds de eerste dag dat ik hier al als thuis.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!